Samenwerkers: Irene en Harold

15 oktober 2019

 

Harold van Heugten geeft leiding aan tien collega’s op de afdelingen Administratie en ICT. Irene van Heuven is inmiddels bijna dertien jaar werkzaam als receptioniste bij Jetstone en geniet nog elke dag van het gevarieerde contact met mensen die bij de balie voorbijkomen.

 

Bij de receptie is geen dag hetzelfde”, begint Irene. “Ik bedenk ’s morgens vaak wat ik wil gaan doen, maar dan kom ik hier en is het allemaal anders. Naast het ontvangen van klanten en leveranciers en het beheren van de telefooncentrale, ondersteun ik veel afdelingen. En met sollicitanten houd ik vaak een kort praatje. Niet alleen om ze op hun gemak te stellen, maar ook om op een informele manier een beeld van ze te krijgen. Mijn mening over sollicitanten wordt intern vaak op prijs gesteld”, vertelt ze trots.
Harold herkent de flexibiliteit die van medewerkers wordt gevraagd. “Je moet in deze organisatie snel besluiten kunnen nemen. Er gebeuren misschien ooit dingen waarvan je denkt: die hadden we anders moeten doen. Maar toch is dat beter dan wachten en uiteindelijk de kans missen. Qua ontwikkeling zie je in de hele organisatie dat steeds meer digitaal wordt en dat we mede daardoor efficiënter werken. Dat is echt een verandering bij Jetstone. Toen ik hier zo’n vijf jaar geleden kwam, werkten er 140 man en nu al 250. Dan moet je ook over je organisatie en automatisering nadenken. Met die insteek is er afgelopen jaar hard gewerkt aan het nieuwe Quercis-systeem.”

 

Harold ervaart de werksfeer bij Jetstone als informeel en collegiaal. “De deur staat bij iedereen open en eigenlijk is alles wel bespreekbaar.” “Wanneer sollicitanten hier in pak binnenkomen en ze doen dat bij het tweede gesprek nog, dan snappen ze het niet”, vult Irene aan. “Doe maar gewoon. Op onze visitekaartjes staan ook geen functietitels. Niet alleen omdat we niet zoveel waarde hechten aan titels, maar ook omdat zo’n titel ervoor kan zorgen dat je anders wordt benaderd. Een goede instelling, vind ik.”
Goed communiceren en samenwerken vinden Harold en Irene het allerbelangrijkst. “We pikken dat onder andere op met bijeenkomsten van verschillende afdelingen om te kijken wat er speelt”, vertelt Harold. “Medewerkers denken graag mee en dan zie je leuke discussies ontstaan. En daar zie ik goed samenwerken zeker in terug. Ook de samenwerking met klanten staat heel hoog in het vaandel bij Jetstone, daar wordt echt actief aan gewerkt. Er is ruimte ontstaan om te groeien, door steeds dat klantcontact op te zoeken. Maar het is ook een kwestie van geduld hebben, je moet niet gaan liggen pushen.”